تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی

تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی

نظارت
مراكز ارزیابی
ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی
مكانیسمهای نظارت و بازرسی
تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی
دانلود مقالات رشته مدیریت
دانلود مقالات مدیریتی
دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت
سیستم همکاری در فروش فایل
فروش تحقیق مدیریت

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله رشته مدیریت

تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی

(رویكردی نوین بر مكانیسمهای نظارت و بازرسی)

 

چكیده

امر نظارت و بازرسی در سازمانها، یكی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می شود كه تاریخ آن نیز بسیار طولانی بوده و نشان از اهمیت آن در حفظ دوام و بقاء سازمانهای بشری در ادوار مختلف تاریخی دارد. لذا با توجه به اهمیت امر نظارت و بازرسی، این مقاله ابتدا به تعریف بازرسی و نظارت پرداخته و مفهوم آن را از نظر واژگان تبیین نموده و سپس فرایند نظارت و بازرسی را در قالب چهار مرحله بیان داشته است. پس از آن نظارت و بازرسی از منظر آسیب شناسی بررسی شده كه در این خصوص موانع نظارت و بازرسی در سه محور اجرایی، ساختاری و فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل و تبیین قرار گرفته است. 

 

در ادامه به بررسی راهكارهای غلبه بر موانع نظارت و بازرسی پرداخته شد، كه در بین این راهكارها، مكانیسم مراكز ارزیابی به دلیل كارآمدی و همچنین توجه بر نظارت پیش نگر با بسط بیشتری شرح داده شده است. از آنجایی كه هدف این مقاله تبیین نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی می باشد، فرایند مراكز ارزیابی و آثاری كه این روش بر امر نظارت و بازرسی می تواند داشته باشد در مرحله بعدی تشریح گردیده و به عنوان روشی كاربردی در امر نظارت و بازرسی مطرح شده است. پس از تشریح فرایند مراكز ارزیابی و نقش آن در بهبود نظارت و بازرسی، به بررسی نهادی كه می تواند متولی تاسیس مراكز ارزیابی برای مدیران كشور باشد پرداخته شده است. در پایان نیز با استفاده از فرایند مراكز ارزیابی در شركت ایران خودرو به عنوان بزرگترین شركت خودروسازی خاورمیانه، بیان گردید كه در زمینه اجرائی ساختن فرایند مراكز ارزیابی در سایر سازمانهای كشور نیز می تواند تجارب ارزشمندی را در اختیار مدیران، قرار دهد.

 

 

 

کلمات کلیدی:

نظارت

مراكز ارزیابی

ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی

مكانیسمهای نظارت و بازرسی

 

 

 مقدمه

نظارت یكی از مهمترین وظایف مدیریت است كه از حساسیت ویژه ای برخوردار است. بطوری كه اگر در جامعه ای بازرسی و نظارت صورت نگیرد، بزودی مرگ آن جامعه فرا خواهد رسید. البته ضرورت وجود نظارت به معنی نداشتن اعتماد به كاركنان سازمان نبوده و سفارش به داشتن یك نظام قوی نظارتی نیز به معنای توصیه به نداشتن اعتماد به كاركنان نیست، بلكه باید در یك عبارت كوتاه گفت: «اعتماد در سازمان خوب است ولی نظارت هم لازم است(1)».

 

آنچه بایستی مورد توجه قرار گیرد این است كه، با توجه به اینكه نظارت و بازرسی امر مهم و خطیری محسوب می شود، چگونه می توان این امر خطیر را به نحو مطلوب انجام داد تا نه تنها از فساد و تباهی در سیستم پیشگیری نماید بلكه موجبات رشد و بالندگی را نیز فراهم آورد و به عنوان مانعی برای توسعه سازمانها محسوب نگردد. راهكارهای كنونی ارزیابی در كشور ما بیشتر سنتی بوده و بیشتر بر جنبه تنبیه متخلف تاكید دارند تا بر پیشگیری از وقوع تخلف، بنابر این نیاز به سیستمهای نظارتی پیش نگر و روشهای جلوگیری از وقوع جرم احساس می شود. امروزه سیستمهای جدیدی برای نظارت و بازرسی ایجاد شده اند كه استفاده از آنها می تواند در تسهیل امر نظارت و همچنین در افزایش دقت آن بسیار موثر واقع شود. یكی از این ابزارها، فرایند مراكز ارزیابی است كه بیشتر به عنوان یك فرایند ارزیابی پیش نگر مطرح است. بنا براین فرایند مراكز ارزیابی می تواند در جهت بهبود نظارت و ارزیابی در كشور كمك شایانی بنماید. لذا در این مقاله سعی شده است تا به بررسی نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی پرداخته شود و فرایند مراكز ارزیابی به عنوان راهكاری موثر در امر نظارت و بازرسی به مدیران و متولیان امر نظارت و بازرسی معرفی گردد.

 

 

فهرست مطالب

بررسی نقش مراكز ارزیابی در ترویج فرهنگ نظارت و بازرسی 1

 چكیده 2

 مقدمه 2

 تعریف نظارت 3

فرایند نظارت و كنترل دارای چهار مرحله اساسی است(4): 4

 آسیب شناسی نظارت و بازرسی در سازمانها 4

 موانع اجرائی نظارت و بازرسی 4

موانع اجرائی نظارت و بازرسی 5

 موانع ساختاری نظارت و بازرسی 10

 موانع فرهنگی 14

 راهكارهای غلبه بر موانع نظارت و ارزیابی 20

 مراكز ارزیابی چیست؟ 22

 تاریخچه مراكز ارزیابی 23

 نقش مراكز ارزیابی در بهبود نظارت و بازرسی: 24

 چه نهادی می تواند متولی تاسیس مراكز ارزیابی مدیران در كشور باشد؟ 26

 پیشینه شركت ایران خودرو و جایگاه آن در صنعت خودرو كشور: 28

 مراكز ارزیابی در شركت ایران خودرو: 28

پی‌نوشت‌ها: 35

 

 

 

 

  • تشریح مفهوم بهینه سازی و بکارگیری آن در الگوریتمهای جستجو

    تشریح مفهوم بهینه سازی و بکارگیری آن در الگوریتمهای جستجو بهینه سازی الگوریتمهای جستجو سیستم های نرم افزاری بهینه سازی الگوریتمهای جستجو بهینه سازی سیستم های نرم افزاری تشریح مفهوم بهینه سازی و بکارگیری آن در الگوریتمهای جستجو دانلود پایان…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی و طبقه بندی شرکت ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی ارزیابی عملکرد مالی سازمان مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بیمه ارزیابی عملکرد مالی…

  • نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس روان شناسی تربیتی

    نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس روان شناسی تربیتی نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس روان شناسی تربیتی رفتن به سایت اصلی نظریه رشد شناختی ویگوتسکی و نظریه رشد شناختی برونر درس…

  • بررسی ماهیت سهم و نحوه نقل و انتقال آن در شرکت‏های تعاونی

    بررسی ماهیت سهم و نحوه نقل و انتقال آن در شرکت‏های تعاونی ماهیت حقوقی سهم ماهیت سهم در شرکت‏های تعاونی نحوه نقل و انتقال سهم در شرکت‏های تعاونی انتقال سهام در شرکت‏های تعاونی شرکت تعاونی در حقوق ایران شرایط حقوقی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک منابع انسانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک منابع انسانی مبانی نظری مدیریت استراتژیک منابع انسانی دانلود مبانی نظری مدیریت استراتژیک منابع انسانی پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک منابع انسانی ادبیات نظری مدیریت استراتژیک منابع انسانی فصل دوم پایان نامه مدیریت استراتژیک…

  • مطالعه و مقایسه راههای هیدرولیکی برآورد بار رسوبی رودخانه ها در ایران

    مطالعه و مقایسه راههای هیدرولیکی برآورد بار رسوبی رودخانه ها در ایران بار رسوبی برآورد بار رسوبی رودخانه ها راههای هیدرولیکی برآورد بار رسوبی ﺑﺮآورد ﻫﯿﺪروﻟﯿﮑﯽ ﺑﺎر رﺳﻮﺑﯽ در رودﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ارزیابی روشهای هیدرولیکی محاسبه بار رسوبی رودخانه ها نشان…

  • ارزیابی اثرات علل برگزیده آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند

    ارزیابی اثرات علل برگزیده آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند آمیخته بازاریابی ارزش ویژه برند دانلود مقاله آمیخته بازاریابی دانلود مقاله ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند در گوشی های تلفن همراه تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند تاثیر…

  • بررسی صنعت کاشی ایران از دیدگاه متخصصین و ارائه راهکارهای مناسب

    بررسی صنعت کاشی ایران از دیدگاه متخصصین و ارائه راهکارهای مناسب کاشی و سرامیک صنعت کاشی ایران مشکلات صنعت کاشی و سرامیک راه حلهای مناسب برای حل مشکلات صنعت کاشی و سرامیک دانلود تحقیق کاشی و سرامیک بررسی صنعت کاشی…

  • مسیریابی در شبکه های WSN

    مسیریابی در شبکه های WSN مسیریابی در شبکه‌ شبکه های حسگر بیسیم مسیریابی در شبکه‌های حسگر بیسیم مسیریابی در شبکه های WSN دانلود مقالات رشته کامپیوتر دانلود مقالات کامپیوتر رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته کامپیوتر مسیریابی در شبکه…

  • مطالعات فنی و ارزیابی هزینه بسته بندی کالا

    مطالعات فنی و ارزیابی هزینه بسته بندی کالا دانلود پروژه مالی بسته بندی دانلود پروژه مالی دانلود پروژه مالی بسته بندی دانلود پروژه مالی رشته حسابداری دانلود پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان بسته بندی دانلود پروژه بسته بندی مطالعات…