ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری با استفاده از تکنیک های داده کاوی بر حسب علایق و سلیقه او

ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری با استفاده از تکنیک های داده کاوی بر حسب علایق و سلیقه او

شخصی سازی تبلیغات اینترنتی
شخصی سازی تبلیغات شرکتها
شخصی سازی تبلیغات اینترنتی با تکنیک داده کاوی
مدلی برای شخصی سازی تبلیغات اینترنتی با تکنیک داده کاوی
بکارگیری روشهای داده کاوی در شخصی سازی تبلیغات اینترنتی
پایان نامه شخصی سازی تبلیغات اینترنتی
دانلود پایان نامه ارشدداده کاوی
دانلود پایان نامه داده کاوی

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات

ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری با استفاده از تکنیک های داده کاوی بر حسب علایق و سلیقه او

 

 

 

 

چکیده :

به دلیل بازار رقابتی شدیدی که امروزه در تجارت الکترونیک وجود دارد شرکت های تجاری در تلاش هستند تا شرایط مدیریت ارتباط با مشتری را هرچه بیشتر بهبود بخشند تا بتوانند مشتریان فعلی را حفظ و دیگر مشتریان را هم جذب کنند.به همین خاطر است که شرکت هایی که کالاهای خود را بصورت اینترنتی به فروش می رسانند به دنبال این هستند تا تبلیغات کالاهایشان بر اساس ترجیحات فردی مشتریان باشد، یعنی تبلیغات را برای هر مشتری شخصی سازی کنند.

 

برای شخصی سازی تبلیغات شرکت ها باید اطلاعاتی در مورد رفتار خرید پیشین مشتریانشان کسب کنند و بعد از آن این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند رفتار خرید آتی مشتریان را پیش بینی کنند. تکنیک داده کاوی ابزاری است که می تواند به شرکت ها کمک کند تا بتوانند اطلاعات رفتار خریدهای پیشین مشتری را تجزیه و تحلیل کرده و قوانینی را استنتاج کنند که برای پیش بینی رفتار خرید آتی مشتری مفید باشند و بر طبق آن بتوانند راهبردهای شخصی سازی تبلیغات برای مشتریان را برپا کنند.

 

ما در تحقیق خود از داده های جمع آوری شده از مشتری، که رفتار خریدهای پیشین مشتری هستند، استفاده کرده و با بکارگیری روش تاخر، تناوب و مالی ارزش مشتریان را برای شرکت مشخص کردیم.سپس برای خوشه بندی مشتریان بر اساس ارزش آنها، بصورت موازی از الگوریتم خوشه بندی K-Means و K-Harmonic Means استفاده کردیم سپس از الگوریتم استقرایی که یکی از الگوریتم های کشف قوانین وابستگی است استفاده کردیم و تکنیک قوانین وابستگی را بر روی داده های مربوط به هر یک از خوشه هایی که توسط K-Means مشخص شده اند بکار گرفتیم. با استفاده از قوانین بدست آمده از هر خوشه راهبردهای شخصی سازی تبلیغات برای هر خوشه از مشتریان را مشخص کردیم. برای هر مشتری علاوه بر قوانین مربوط به خوشه اصلی که به آن تعلق دارد از قوانین خوشه های دیگری که درجه تعلق مناسبی نسبت به آنها دارد نیز برای تعیین راهبردهای شخصی سازی تبلیغات استفاده کردیم تا بدین ترتیب تعداد تبلیغات پیشنهادی که مطابق با علایق مشتری است را بیشتر کنیم.

 

 

 

کلمات کلیدی:

تکنیک های داده کاوی

ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری

خوشه بندی مشتریان بر اساس ارزش آنها

 

 

 

 

 

مقدمه:

پیشرفت فناوری های اطلاعات و ارتباطات، حجم وسیعی از اطلاعات و داده های مفید را در دسترس قرار داده است.با توجه به رشد روز افزون بازار خرید اینترنتی و رقابت شدید بین شرکت ها و سایت های فروش اینترنتی، استفاده بهینه از اطلاعات بازار و مشتری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.ایده ها و راه حل های گوناگونی برای استفاده از اطلاعات بدست آمده از بازار و مشتریان جهت جذب مشتری و مهمتر از آن جهت نگهداری مشتریان فعلی پدید می آیند که یکی از این ایده ها، استفاده از اطلاعات مشتری برای بدست آوردن و پیش بینی کردن علایق آن است.فرایندهای زیادی را می توان برای بدست آوردن علایق مشتریان متصور شد، اما یکی از این فرایندها که امروزه با استقبال زیادی از سوی شرکت های تجاری و صاحبان سایت های فروش اینترنتی مواجه شده است، استفاده از تکنیک های داده کاوی1 می باشد.با استفاده از تکنیک خوشه بندی2 و تکنیک قوانین انجمنی3 که از تکنیک های داده کاوی به شمار می آیند و بر روی داده های مربوط به رفتار خرید پیشین مشتری اعمال می شوند، می توان اطلاعات مفیدی جهت پیش بینی رفتار خرید آتی مشتری کسب نمود.شرکت ها از این اطلاعات استفاده می کنند تا بتوانند کالاهای مورد علاقه مشتریان را در مکان و زمان مناسب به آنها پیشنهاد دهند و بدین ترتیب در جهت سیاست نگهداری و حفظ مشتریان گام بردارند.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب:

فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

  1-1: مقدمه ……………………………………………………………………………………………. 2

  1-2: بیان مسئله …………………………………………………………………………………….. 3

 1-3: هدف تحقیق …………………………………………………………………………………… 4

1-4: اهمیت تحقیق ………………………………………………………………………………….. 6

1-5: ساختار تحقیق …………………………………………………………………………………. 7

 

فصل دوم: پیشینه  و مفاهیم تحقیق

2-1: مبانی نظری……………………………………………………………………………………… 10  

2-1-1: مدیریت ارتباط با مشتری………………………………………………………. 10

2-1-1-1: تعریف مدیریت ارتباط با مشتری …………………………………………… 10

2-1-1-2: تبلیغات اینترنتی …………………………………………………………… 13

2-1-2: داده کاوی …………………………………………………………………………………… 15

2-1-2-1: تعریف داده کاوی ……………………………………………………………………… 15

2-1-2-2: خوشه بندی ……………………………………………………………………………. 18

2-1-2-3: قوانین وابستگی ……………………………………………………………………… 25

2-1-3: شیوه تاخر، تناوب و مالی ………………………………………………………………. 31

2-2: پیشینه تحقیقاتی ………………………………………………………………………….. 33

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1: مقدمه …………………………………………………………………………………………… 40

3-2: اطلاعات مجموعه داده ها و آماده سازی داده ………………………………………… 42

3-3: تعیین ارزش مشتری ……………………………………………………………………….. 44

3-4: استفاده از تکنیک های داده کاوی ……………………………………………………… 48

3-5: رهیافتی برای شخصی سازی تبلیغات …………………………………………………. 56

3-6: روش ارزیابی ………………………………………………………………………………… 59

 

فصل چهارم : محاسبات و یافته های تحقیق

4-1 : پایگاه داده هدف ……………………………………………………………………………. 62

4-2 : آماده سازی مجموعه داده ……………………………………………………………….. 63

4-3 : استخراج اطلاعات جهت تعیین معیارهای RFM …………………………………… 78

4-4 : داده کاوی ……………………………………………………………………………………. 82

4-5 : ارائه تبلیغات مناسب به مشتری ……………………………………………………….. 117

4-6 : ارزیابی مدل …………………………………………………………………………………. 119

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و کار آینده

5-1 : نتیجه گیری …………………………………………………………………………………. 126

5-2 : پیشنهادها و کار آینده ………………………………………………………………….. 128

منابع …………………………………………………………………………………………………. 131

 

 

 

فهرست شکل ها:

شکل 3-1 : فرایند شخصی سازی تبلیغات توسط داده کاوی …………………………………………… 41

شکل 3-2 : قالب کاری سیستم ارائه تبلیغ در سایت ………………………………………………………… 58 

شکل 4-1 : قالب داده های مربوط به خوشه شماره یک در WEKA ………………………………. 107

شکل 4-2 : قالب داده های مربوط به خوشه شماره دو در WEKA ………………………………… 110 

شکل 4-3 : قالب داده های مربوط به خوشه شماره سه در WEKA ……………………………….. 114 

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها:

جدول 2-1 : مثال تراکنش های خرید ………………………………………………………………………………. 26

جدول 2-2 : مثال معیاردهی RFM ………………………………………………………………………………….. 33

جدول 3-1 : مشخصات کالاهای موجود ……………………………………………………………………………. 43 

جدول 3-2 : ارزش گذاری معیار Recency …………………………………………………………………….. 46 

جدول 3-3 : ارزش گذاری معیار Monetary …………………………………………………………………. 47

جدول 3-4 : مثال نحوه تخصیص RFM ……………………………………………………………………………. 48

جدول 4-1 : رکوردهای خرید مشتریان ……………………………………………………………………………… 63

جدول 4-2 : تخصیص مقادیر RFM ………………………………………………………………………………….. 79

جدول 4-3 : شماره خوشه مشتریان در K-means …………………………………………………………. 83

جدول 4-4 : رکوردهای خرید مشتریان پس از ویرایش …………………………………………………….. 92

جدول 4-5 : نتایج پیشنهادها و عرضه تبلیغات کالاها به مشتریان ……………………………………. 120   

 

  • بررسی اثرات زن یا مرد بودن در حقوق کیفری ایران

    بررسی اثرات زن یا مرد بودن در حقوق کیفری ایران اثرات جنسیت در حقوق كیفری ایران بررسی اثرات زن بودن در حقوق کیفری ایران بررسی اثرات مرد بودن در حقوق کیفری ایران آثار جنسیت در عناوین مجرمانه آثار جنسیت در…

  • مقاله کارت امتیازی متوازن؛ سیستم جامع مدیریت و ارزیابی استراتژی

    مقاله کارت امتیازی متوازن؛ سیستم جامع مدیریت و ارزیابی استراتژی BSC ارزیابی متوازن Balanced Score Card مدل ارزیابی متوازن کارت امتیازی متوازن دانلود مقاله کارت امتیازی متوازن؛ سیستم جامع مدیریت و ارزیابی استراتژی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری…

  • پرسشنامه ارائه ی یک مدل بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی

    پرسشنامه ارائه ی یک مدل بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی پرسشنامه شبکه های اجتماعی پرسشنامه بازاریابی پرسشنامه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه ارائه ی یک مدل بازاریابی مبتنی بر شبکه های…

  • پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل

    پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل بررسی سیستم های سوپر پنل تحقیق بررسی سیستم های سوپر پنل مقاله بررسی سیستم های سوپر پنل سوپر پنل چیست؟ دیوار باربر پنل سقفی مزایای پنل سقفی نحوه…

  • تأثیر شبکه های دسترسی بر توسعه شهری با تأکید بر شبکه قطار شهری

    تأثیر شبکه های دسترسی بر توسعه شهری با تأکید بر شبکه قطار شهری توسعه شهری شبکه قطار شهری سیستم های حمل و نقل دانلود مقاله رشته مدیریت شهری تأثیر شبکه های دسترسی بر توسعه شهری دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته…

  • پرسشنامه بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی

    پرسشنامه بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی پرسشنامه میزان تخلفات رانندگی پرسشنامه اخلاق شهروندی پرسشنامه اخلاق ترافیک شهروندی پرسشنامه علل بروز مشکلات ترافیکی پرسشنامه علل بروز مشکلات ترافیکی در شهر رفتن…

  • دانلود پایان نامه رشته حقوق با عنوان پولشویی

    دانلود پایان نامه رشته حقوق با عنوان پولشویی پولشویی دانلود پایان نامه پولشویی در ایران دانلود پایان نامه پولشویی مراحل پولشویی عناصر تشکیل دهنده پولشویی مبارزه با پولشویی در ایران لایحه مبارزه با پولشویی دانلود پایان نامه حقوق رفتن به…

  • کانال های یونی به عنوان هدف برای درمان سرطان

    کانال های یونی به عنوان هدف برای درمان سرطان کانال های یونی به عنوان هدف برای درمان سرطان رفتن به سایت اصلی نمونه مقاله چکیده: سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. درمانهای مرسوم، عوارض جانبی…

  • پاورپوینت آشنایی با توربین انبساطی و کاربرد آن‌ در نیروگاه‌های تولید برق

    پاورپوینت آشنایی با توربین انبساطی و کاربرد آن‌ در نیروگاه‌های تولید برق پاورپوینت آشنایی با توربین انبساطی و کاربرد آن‌ در نیروگاه‌های تولید برق آشنایی با توربین انبساطی مزایای استفاده از توربین انبساطی انواع توربین‌های انبساطی نیروگاه‌های توربین‌های انبساطی در…

  • پاورپوینت سازمان ها و ادارات مجازي

    پاورپوینت سازمان ها و ادارات مجازي پاورپوینت سازمان ها و ادارات مجازي تحقیق سازمان ها و ادارات مجازي تفاوت سازمان مجازي و اداره مجازي مزاياي ادارات مجازي معايب ادارات مجازي مفهوم سازمان مجازي ويژگيهاي سازمان مجازي انواع سازمان مجازي سه…